کاهش 30 درصدی آلودگی هوا در بارسلون طی ۶ سال

کاهش 30 درصدی آلودگی هوا در بارسلون طی ۶ سال

بهبود  کیفیت هوا در شهرهای اسپانیا نتیجه مجموعه‌ای از اقدامات هماهنگ با اهداف مشترک است که منجر به تغییر در مدل شهری و حمل و نقل شده است.

بارسلون از سال ۲۰۱۵ تا کنون ۳۱ درصد آلودگی هوا را در شهر کاهش داده است. این بهبود مرهون گسترش گزینه‌های حمل و نقل پایدار و کاهش تعداد وسایل نقلیه‌ای است که آلایندگی زیادی دارند.

کاهش آلودگی تنها بر اثر یک فعالیت حاصل نشده، بلکه “مجموعه‌ای از اقدامات هماهنگ با اهداف مشترک” را شامل می‌شود.

شبکه کیفیت هوا

اقدامات انجام شده برای مقابله با آلودگی شامل رشد شبکه خطوط دوچرخه سواری، استقرار سوپر بلوک، برقی کردن وسایل نقلیه شهری و فعال‌سازی منطقه کم آلایندگی است.

داده‌های جمع آوری شده توسط ایستگاه‌های پایش کیفیت هوا در هشت سال گذشته کاهش تدریجی انتشار دی اکسید نیتروژن (NO2) را نشان می‌دهد. این نقاط اندازه‌گیری، که بخشی از شبکه کیفیت هوا در کاتالونیا هستند، توسط آژانس بهداشت عمومی بارسلون (ASPB) مدیریت می‌شوند و می‌توان به صورت آنلاین در نقشه کیفیت هوای بارسلون به آنها دسترسی داشت.

گسترش شبکه دوچرخه سواری به ۲۴۰ کیلومتر منجر به افزایش ۵۶ درصدی سفرها و بیش از ۵۸۰۰۰ سفر جدید شده است. ایستگاه‌ها در نقاط استراتژیک قرار دارند که نشان دهنده مناطق با بیشترین تمرکز ترافیک (ایستگاه‌های حمل و نقل) و مناطق با کمترین شدت تردد وسایل نقلیه (ایستگاه‌های پس‌زمینه) هستند. در هر دو مورد، کاهش آلودگی محیط زیست قابل مشاهده است:

  • ایستگاه‌های حمل و نقل: در سال ۲۰۱۵ ، میانگین انتشار NO2  حدود ۵۵ درجه بود. امسال این رقم ۲۸ است که ۳۱ درصد کمتر است
  • ایستگاه‌های پس‌زمینه: در سال ۲۰۱۵ این ایستگاه‌ها سطوح آلودگی NO2 میزان ۳۸ درجه را نشان می‌داد. در سال ۲۰۲۲ این رقم به ۲۵ امتیاز کاهش یافته است که ۳۴ درصد کمتر است.

شهر بارسلون همچنین بیان کرده است که اجرای شبکه جدید اتوبوس متعامد و گسترش متروی مارینا در ترویج تحرک پایدار، کلیدی بوده است.

ایستگاه سنجش آلودگی هوا در بارسلون

تغییرات در زمینه برنامه‌ریزی شهری نیز به تشویق سفر با پای پیاده، با خیابان‌های دوستانه‌تر و فضای بیشتر برای عابران کمک کرده است. اجرای سوپر-بلاک بارسلونا یا برنامه محافظت از مدارس، فضاهای کلیدی برای زندگی در محله را با بهبود قابل توجهی در سلامت و کیفیت هوا به لطف کاهش ترافیک تغییر داده است.

فعال‌سازی منطقه کم آلایندگی (ZBE) منجر به کاهش ۶۰۰۰۰۰ سفر با وسایل نقلیه آلاینده شده است. علاوه بر این، برقی‌سازی تدریجی ناوگان شهرداری Guardia Urbana و وسایل نقلیه تمیزکننده و جمع‌آوری زباله نیز به کاهش انتشار آلاینده‌ها کمک کرده است.

بحران کووید-۱۹ با اجرای روش‌های دورکاری، پویایی برخی مشاغل را تغییر داده است که حتی با بهبود وضعیت همچنان باقی مانده است. تخمین زده می‌شود که قبل از همه‌گیری، چهار درصد از جمعیت کار از راه دور انجام می‌دادند و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که این رقم ممکن است دو برابر و در هشت درصد تثبیت شود. این اتفاق به منزله کاهش رفت‌وآمدها است و می‌تواند به بهبود یا حداقل ثبات سطح آلودگی هوا در شهر کمک کند.

منبع: ترجمه شده از سایت iqair.com توسط مهراد شاهمیری از شرکت فرا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *