روندهای تکنولوژی در سال 2023 (قسمت اول)

روندهای تکنولوژی در سال 2023 (قسمت اول)

پس از سال پر فراز و نشیب 2022 برای سرمایه گذاری و استعداد در فناوری، نیمه اول سال 2023 شاهد اشتیاق برای سرمایه گذاری در فناوری‌ها با هدف تسریع پیشرفت در تجارت و جامعه هستیم.

سرمایه گذاری‌ در روندهای فناوری‌ها

سرمایه‌گذاری در بیشتر روندهای فناوری سال به سال کاهش می‌یابد، اما پتانسیل رشد آن‌ها در آینده همچنان بالاست. در واقع، سرمایه‌گذاری‌های مطلق در سال 2022، در مجموع بیش از 1 تریلیون دلار قوی باقی ماندند، که نشان‌دهنده اعتقاد زیاد سرمایه گذاران به پتانسیل ارزشی این روندها است. تشخیص هویت دیجیتال بیشترین رشد را از میان سایر روندهای تکنولوژی داشته است و نسبت به سال 2022، تقریباً 50 درصد افزایش یافته است زیرا امنیت، حفظ حریم شخصی و انعطاف‌پذیری تشخیص هویت، به طور فزاینده‌ای در صنایع مختلف به موضوعی حیاتی تبدیل شده است. سرمایه‌گذاری در سایر روندها – مانند هوش مصنوعی کاربردی، اتصال پیشرفته، و محاسبات ابری و لبه‌ای – کاهش یافته که احتمالاً تا حدودی به دلیل وضعیت بلوغ این تکنولوژی‌ها است.

نکته قابل توجه این است که سازمان ها نباید تحت تأثیر جوهای حاکم به شدت بر روی روندهایی تمرکز کنند که بیشترین توجه را به خود جلب می کنند. با تمرکز تنها بر روی پرطرفدارترین روندها، ممکن است پتانسیل ارزش قابل توجه سایر فناوری ها را از دست بدهند! در عوض، شرکت‌هایی که به دنبال رشد طولانی‌مدت هستند، باید بر سرمایه‌گذاری پرتفوی محور در میان گرایش‌های فناوری که برای کسب‌وکارشان مهم است، تمرکز کنند. بنابراین شناخت کسب و کار و شناسایی تکنولوژی‌های مورد نیاز و اولیوت بندی آن ها در سرمایه گذاری بسیار مهم است. به عنوان مثال فن‌آوری‌هایی مانند محاسبات ابری و لبه‌ای و مهندسی محیط زیستی افزایش مداوم نوآوری را نشان داده‌اند و همچنان موارد استفاده گسترده در صنایع را افزایش داده‌اند. در واقع، بیش از 400 مورد استفاده از محاسبات لبه در صنایع مختلف شناسایی شده است و پیش‌بینی می‌شود که محاسبات لبه طی پنج سال آینده رشدی دو رقمی را در سطح جهانی کسب کند. علاوه بر این، فناوری‌های نوپا، مانند کوانتوم، به تکامل خود ادامه می‌دهند و پتانسیل قابل توجهی برای خلق ارزش نشان می‌دهند. تجزیه و تحلیل به روز شده ما برای سال 2023 نشان می دهد که چهار صنعت احتمالاً اولین تأثیر اقتصادی را از محاسبات کوانتومی (خودرو، مواد شیمیایی، خدمات مالی و علوم زیستی) خواهند دید و تا سال 2035 به طور بالقوه 1.3 تریلیون دلار ارزش خواهند داشت. بنابراین با ارزیابی دقیق تغییرات در حال تکامل، چشم انداز سازمان و با در نظر گرفتن یک رویکرد متوازن، سازمان‌‌ها می توانند بر روی هر دو فناوری جا افتاده و نوظهور برای پیشبرد نوآوری و دستیابی به رشد پایدار سرمایه گذاری کنند.

منابع انسانی و روندهای تکنولوژی 2023

کمبود منابع انسانی مستعد و دارای مهارت‌های مورد نیاز تکنولوژی یکی از مهمترین مسائلی است که رشد سازمان‌ها را محدود می‌کند. در واقع شکاف بزرگی بین تقاضا برای افرادی با مهارت های مورد نیاز برای خلق ارزش از روندهای فناوری و استعدادهای موجود منابع انسانی وجود دارد؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد از 3.5 میلیون آگهی شغلی بسیاری از مهارت هایی که بیشترین تقاضای سازمان‌‌ها می‌باشد با کمتر از نیمی از متقاضیان شغلی مواجه هستند. برخی از این فناوری‌ها سرعت تحول نیروی کار را تسریع می‌کنند. در دهه آتی، 20 تا 30 درصد از زمانی که کارگران صرف کار می‌کنند می‌تواند توسط فناوری‌های اتوماسیون تغییر کند و منجر به تغییرات قابل توجهی در مهارت‌های مورد نیاز برای استخدام شود. و شرکت‌ها باید به بررسی این موضوع ادامه دهند که چگونه می‌توانند نقش‌ها را تعدیل کنند یا افراد را ارتقا دهند تا نیازهای شغلی آ‌‌ن‌ها را برآورده کنند. بین سال‌های 2021 تا 2022 علیرغم اینکه آگهی‌های شغلی جهانی به طور کلی 13 درصد کاهش یافت، آگهی‌های شغلی در زمینه‌های مرتبط با گرایش‌های فناوری به میزان 15 درصد رشد کردند. هوش مصنوعی کاربردی و توسعه نرم‌افزار نسل بعدی با هم نزدیک به یک میلیون شغل بین سال‌های 2018 و 2022 ایجاد کردند. توسعه نرم‌افزاری نسل بعدی بیشترین رشد را در تعداد مشاغل داشته است.

تغییرات آگهی‌های شغلی منتشر شده برای روندهای فناوری بین سال‌های 2021 و 2022 در ذیل قابل مشاهده است. نکته قابل توجه این است که هوش مصنوعی مولد در این میان بیشترین میزان رشد را داشته است.

ترجمه توسط سجاد کربلایی از شرکت فرا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *