بحران انرژی آلمان را به سمت استفاده از سوخت هیدروژنی سوق می‌دهد.

بحران انرژی آلمان را به سمت استفاده از سوخت هیدروژنی سوق می‌دهد.

از زمان مختل شدن صادرات گاز روسیه به آلمان در ماه ژوئن، شرکت Kelheim Fibers واقع در ایالت بایرن آلمان، شروع به جستجوی انرژی های جایگزین برای روشن نگه‌داشتن موتور های خود کرده است. این شرکت پیشروترین تولید کننده الیاف ویسکوز با کاربرد های تخصصی در جهان است و محصولات این شرکت از الیاف کیسه های چای تا الیاف مخصوص صنایع نساجی را شامل می‌شود. در نتیجه جستجو برای انرژی جایگزین، این شرکت از اواسط ژانویه شروع به استفاده از نفت گرمایشی به جای گاز خواهد کرد.

نکته منفی این جایگزینی انرژی این است که انتشار کربن را افزایش می‌دهد اما برای درازمدت، این شرکت در حال تغییر انرژی به سوخت هیدروژن است که منبع انرژی بسیار پاک‌تری است، به شرط اینکه با استفاده از انرژی تجدیدپذیر تولید شود. کریگ بارکر، مدیر عامل این شرکت عنوان می کند که ما می‌خواهیم یکی از اولین شرکت های بزرگ در بایرن باشیم که به هیدروژن روی می‌آورد.”. بارکر می افزاید که هزینه های انرژی بیش از 60 تا 70 درصد از هزینه های متغیر شرکت را تشکیل می دهد و از مواد اولیه اصلی آن پیشی می گیرد.

Kelheim Fibers یکی از بسیاری از شرکت های کوچک و متوسط است که ستون فقرات بزرگترین اقتصاد اروپا را تشکیل می دهد و به دنبال تنوع بخشیدن به ترکیب انرژی خود برای حفظ و ادامه تولید است. کاهش عرضه گاز روسیه به آلمان پس از تهاجم مسکو به اوکراین در فوریه، برلین را مجبور کرده است که دوباره فعالیت و طول عمر نیروگاه های زغال سنگ خود را افزایش دهد و اهداف برنامه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را در معرض خطر قرار دهد. با این حال، کلاوس وولرابه، اقتصاددان مشغول در مرکز تحقیقات اقتصادی مونیخ(Ifo) گفت که این بحران در نهایت می تواند به تولید سبزتر منجر شود. وی می افزاید: ” ثابت شده است که اتکای بلندمدت به سوخت های فسیلی مسیری پرخطر است. بنابراین، حداقل در میان مدت، شرکت ها چاره ای جز تغییر جهت خود ندارند.”.

بارکر افزود که شرکت Kelheim Fibers که تاکنون 85 درصد از نیازهای انرژی را با گاز پوشش داده است، در حال مذاکره با سهامداران بر سر واردات هیدروژن با مصرف سالانه حدود 30،000 تن از سال 2025 است. وی با بیان اینکه ما قطعاً به زیرساخت نیاز داریم، افزود که برای اتصال به پالایشگاه بایرنویل آلمان به یک خط لوله و یک بندر (برای پوشش نیازی که شرکت نمی تواند از هیدروژن تولید داخل تامین کند)، نیاز است.

در اوایل ماه دسامبر 2022، وزارت امور اقتصادی آلمان ساخت اولین شبکه خط لوله هیدروژن این کشور را تصویب کرد. همچنین برنامه اقدامی را برای حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط که به سمت توسعه زیرساخت‌های تولید هیدروژن بدون اثر منفی بر آب و هوا، روی می‌آورند،  اعلام کرد.

انجمن صنعت آب و برق BDEW در اوایل ماه دسامبر الام کرده است که برای تسریع سرمایه گذاری در جایگزینی سوخت هیدروژن، به اقدامات بیشتر از جمله کاهش بوروکراسی و قوانین اداری برای جایگزینی هیدروژن، نیاز است. کرستین آندره، رئیس BDEW گفت: 2023 باید انگیزه جدیدی برای سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر، هیدروژن، نیروگاه های گازی با قابلیت استفاده از هیدروژن و شبکه های انرژی ایجاد کند.


منبع: ترجمه شده از وبسایت www.reuters.com توسط مصطفی مرادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *