بازیافت پلاستیک؛ همکاری فناورانه شرکت های Dow Chemical و Mura Technology

بازیافت پلاستیک؛ همکاری فناورانه شرکت های Dow Chemical و Mura Technology

هر ساله حجم بسیار زیادی ضایعات پلاستیکی در سراسر جهان تولید می ­شود، شرکت­ های بزرگ صنایع پلاستیکی و شیمیایی همواره به دنبال راهکارهایی برای بهبود شاخص­ های محیط زیستی و حرکت به سمت توسعه پایدار هستند. در این میان شرکت Dow Chemical با همکاری شرکت توسعه دهنده Mura Technology یک واحد بازیافت پلاستیک احداث خواهد کرد. پیش­ بینی شده است که این واحد تا سال 2025 به فاز بهره ­برداری برسد.

تکنولوژی مورد استفاده برای بازیافت پلاستیک بازیافت هیدروترمال پلاستیک است. این فناوری در مواقعی به کار برده می­ شود که پلاستیک، قابلیت بازیافت مکانیکی را ندارند. در این دسته از ضایعات پلاستیک ­های منعطف چندلایه قرار دارند که کاربردهای گسترده ­ای دارند و استفاده از آن همه­ گیر است. این دسته از پلاستیک ­ها معمولاً دفن شده یا سوزانده می ­شوند که مشکلات متعدد زیست محیطی در پی دارد.

برای بازیافت این دسته از پلاستیک­ ها Mura از سیال فوق بحرانی برای تبدیل پلاستیک ­ها به مواد اولیه تشکیل دهنده آن استفاده می­ کند. به کمک این فناوری می ­توان تمامی انواع مختلف پلاستیک ­ها را بازیافت کرد و بنابراین کاربرد عام دارد. تعریف سیال فوق بحرانی به نقطه بحرانی در دیاگرام فازی سیال بازمی­ گردد. به عنوان مثال آب در دمای 100 درجه سانتی گراد در فشار اتمسفری تبخیر می­ شود، اگر دما و فشار سیال را بالاتر ببریم به نقطه بحرانی خواهد رسید که در این نقطه سیستم دو فازی گاز-مایع وجود ندارد. با عبور از نقطه بحرانی سیال به شرایط فوق بحرانی می ­رسد که در آن فقط یک فاز وجود دارد که به آن سیال فوق بحرانی گفته می­ شود. یک نمونه دیاگرام فازی در شکل زیر ارائه شده است.

در این شرایط سیال فوق بحرانی خواص ویژه ­ای را از خود نشان خواهد داد. در فرایند شرکت Mura از آب به عنوان سیال فوق بحرانی استفاده می­ شود.

در این فرایند ابتدا مواد پلاستیکی خرد شده و مواد غیرپلاستیکی آن مانند فلزات و شیشه از آن جدا خواهد شد. سپس در تماس با آب در شرایط فوق بحرانی قرار می­ گیرد. در این شرایط سیال فوق بحرانی مانند یک قیچی مولکولی عمل می­ کند و هیدروکربن­ هایی با زنجیره کوچک­تر تولید می ­کند. این مرحله از فرایند تقریباً 25 دقیقه طول می­ کشد. در مرحله بعد، محصولات مختلفی به صورت تقطیری از پلاستیک تولید می­ شوند که مانند برخی از برش­ های نفتی تولیدی در یک پالایشگاه نفت است. این فرایند نسبت به فرایندهایی مانند سوزاندن انتشار کربن بسیار کمتری نیز خواهد داشت. مقایسه فرایند هیدروترمال و سوزاندن از نظر انتشار در شکل زیر آمده است.

ظرفیت واحدی که برای شرکت Dow Chemical احداث خواهد شد برابر با 120 هزارتن در سال خواهد بود. این واحد همراه با سایر فرایندهای که تا سال 2030 شرکت Dow افتتاح خواهد کرد، ظرفیت کلی بازیافت این شرکت را به 600 هزارتن در سال خواهد رساند و Dow را در جایگاه بزرگ­ترین بازیافت کننده پلی اتیلن در جهان تبدیل خواهد کرد.

منبع: ترجمه و تحلیل از وبسایت www.corporate.dow.com توسط سیاوش بیگی پرست از شرکت فرا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *