نقش کار آفرینان در توسعه هوش مصنوعی

نقش کار آفرینان در توسعه هوش مصنوعی

به بهانه انتشار پیش نویس سند توسعه هوش مصنوعی ایران

در آخرین رتبه بندی میزان آمادگی کشورها برای توسعه هوش مصنوعی که توسط مؤسسه آکسفورد اینسایت انجام گرفته کشورهای آمریکا، انگلستان، فنلاند، آلمان و سوئد رتبه های اول تا پنج را در اختیار دارند و ایران در رتبه ۷۱ قرار دارد. در منطقه خاورمیانه امارات دارای رتبه ۵6 ،قطر رتبه 3۷ ،عربستان رتبه 3۱ و بحرین رتبه4۲  را دارند.

با توجه به رشد روز افزون به کار گیری هوش مصنوعی در حوزه های مختلف اعم از بهداشت، کشاورزی، اقتصاد و سایر حوزه ها و از آنجا که دولت در بهترین حالت میتواند زیر ساخت های لازم را تهیه کند به نظر می رسد این کارآفرینان هستند که می بایست در این مسیر قدم گذاشته و بقای کسب و کار خود را با بهره گیری از این فناوری تضمین نمایند.

در پیش نویس سند نقشه راه توسعه ملی هوش مصنوعی در ایران که اخیرا توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شده در دو جا به کارآفرینان اشاره شده است.

اولین مورد که به کارآفرینان اشاره شده است، در سومین سیاست از سیاست های مربوط به راهبرد توسعه همکاریهای فناورانه و انتقال فناوری آمده است : ” ساده سازی شرایط سرمایه گذاری و کارآفرینی در حوزه هوش مصنوعی شامل دریافت سرمایه ازکشورهای مختلف، پذیرش از استارتاپها و شرکتهای با ابعاد کوچک و متوسط از کشورهای دیگر ” که باید دید این سیاست تا چه مقدار تاثیر گذار خواهد بود و به طور کلی آیا سیاست درستی می باشد؟

دومین مورد که به کارآفرینان اشاره شده است، در چهارمین اقدام از این سند که اقدام ” ارائه زیرساختهای موردنیاز توسعه هوش مصنوعی به کسبوکارها”  میباشد در یازدهمین فعالیت آمده است: ” شناسایی استعدادهای کارآفرینی در مدارس و دانشگاهها و ارائه امکانات به آنها” که البته این مورد اختصاص به هوش مصنوعی ندارد و می بایست در همه حوزه ها این اقدام صورت بگیرد و امید است در اجرای این سند این اقدام به درستی صورت پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *