نقشه راه فناوری و نوآوری
۱۳ مرداد ۱۴۰۱
توسعه فناوری و نوآوری فعالیتی با ریسک بالا است. به همین جهت در سه دهه اخیر بر الگوهایی جهت همسویی هدفمند و نظام مند فعالیت ها در تحقق توسعه فناوری و نوآوری بکارگرفته شده است و دانشگاه ها و شرکت های بزرگی همچون دانشگاه کمبریج یا شرکت بوئینگ در توسعه یا استفاده از این ابزارها مشارکت داشته اند. برآورد دقیق فعالی های مورد نیاز در چارچوب زمانی مشخص با هزینه ها و امکانات مورد نیاز یکی از ویژگی های این ابزارها است. بر این اساس یکی از ابزارهای توسعه داده شده در این مسیر نقشه راه (ROADMAP) می باشد.
در دهه گذشته، توجه و علاقه نسبت به تدوین نقشه راه هم در سطح بنگاهها و هم در سطح شبکه ها ( نظیر بخش عمومی و شرکتهای تجاری) به طور قابل توجهی بیشتر شده است. یکپارچه نمودن اجزاء پیچیده یک محصول در قالب یک مفهوم مدیریتی مهمترین دستاورد نقشه راه است که امکان تحقق بهتر و سریع تر پروژه ها را فراهم می کند.
اگرچه نقشه راهها برای طیف گستردهای از اهداف استفاده می شوند و شکلهای مختلفی به خود می گیرند، هدف اصلی آنها عموماً ایجاد نوعی دید سطح بالا، ترکیبی و یکپارچه از راهبرد، در قالب یک نمودار یا جدول، به عنوان نقطه کانونی یک نقشه راهبردی، یک مورد کسب و کار، یک سند و یا یک ارائه است.