نقشه راه فناوری و نوآوری

نقشه راه فناوری و نوآوری

توسعه فناوری و نوآوری فعالیتی با ریسک بالا است. به همین جهت در سه دهه اخیر بر الگوهایی جهت همسویی هدفمند و نظام مند فعالیت ها در تحقق توسعه فناوری و نوآوری بکارگرفته شده است و دانشگاه ها و شرکت های بزرگی همچون دانشگاه کمبریج یا شرکت بوئینگ در توسعه یا استفاده از این ابزارها مشارکت داشته اند. برآورد دقیق فعالی های مورد نیاز در چارچوب زمانی مشخص با هزینه ها و امکانات مورد نیاز یکی از ویژگی های این ابزارها است. بر این اساس یکی از ابزارهای توسعه داده شده در این مسیر نقشه راه (ROADMAP) می باشد.

در دهه گذشته، توجه و علاقه نسبت به تدوین نقشه راه هم در سطح بنگاه­‎ها و هم در سطح شبکه ­‎ها ( نظیر بخش عمومی و شرکت­های تجاری) به طور قابل توجه‎ی بیشتر شده است. یکپارچه نمودن اجزاء پیچیده یک محصول در قالب یک مفهوم مدیریتی مهمترین دستاورد نقشه راه است که امکان تحقق بهتر و سریع تر پروژه ها را فراهم می کند.

اگرچه نقشه را‎‎ه‎­ها برای طیف گسترده­ای از اهداف استفاده می ­شوند و شکل­‎های مختلفی به خود می­‎ گیرند، هدف اصلی آن­ها عموماً ایجاد نوعی دید سطح بالا، ترکیبی و یکپارچه از راهبرد، در قالب یک نمودار یا جدول، به عنوان نقطه کانونی یک نقشه راهبردی، یک مورد کسب ­و کار، یک سند و یا یک ارائه است.

منبع: شرکت رهپویان دانش و فن آوری فرا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *