تحول دیجیتال بیمه سلامت، اولویتی استراتژیک

تحول دیجیتال بیمه سلامت، اولویتی استراتژیک

توسعه تحول دیجیتال بیمه سلامت، در کوتاه‌مدت و بلندمدت موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شوند. ابتکارات دیجیتال به بیمه‌ها کمک می‌کند فرآیندهای تجاری و تکنیک‌های جذب مشتریان خود را بهبود داده و حضور در آینده صنعت را تضمین کند.

بنابراین مدیران صنعت بیمه باید عمیق‌تر فکر کنند و سریع‌تر حرکت کنند. آن‌ها باید تحول دیجیتال را در رأس اولویت‌های استراتژیک خود قرار دهند و مدیران عامل، تحول دیجیتال را فعالانه حمایت کنند.

دیجیتالی شدن یک روش تفکر و اداره کسب‌وکار است که از طریق چهار اهرم، تأثیرات قابل‌توجهی در اقتصاد صنعت بیمه دارد.

  • برقراری ارتباط مؤثر و قوی‌تر بین بیمه‌گذاران و بیمه‌گران
  • افزایش کارایی و بهینه‌سازی فرآیندها
  • تصمیم‌گیری بهتر با استفاده از تجزیه‌وتحلیل‌های پیشرفته
  • توسعه مدل‌های کسب‌وکار نوآورانه در صنعت بیمه

 بیمه گران با ترکیب این چهار اهرم تأثیرات اقتصادی قابل‌توجهی در کسب‌وکار خود را شاهد خواهند بود. آن‌ها از این طریق می‌توانند در کوتاه‌مدت و بلندمدت هزینه‌های خود را کاهش دهند و با استفاده از تحول دیجیتال، تحول سازمانی را در راستای بهبود فرآیندها اجرایی کنند.

مراحل شش‌گانه تحول دیجیتال بیمه سلامت در سازمان

تحول دیجیتال می‌تواند یکی از عوامل مؤثر بر تحول سازمانی و بهبود فرآیندهای سازمان باشد. هنگامی‌ که رهبران ارشد سازمان اهداف خود را اولویت‌بندی کنند، شش عمل خاص می‌تواند به آن‌ها در ادامه مسیر کمک کند؛ که این شش عمل عبارت‌اند از:

  1. تعیین مسیرهای اولویت‌دار بر اساس نیاز مشتریان

رهبران ارشد باید در خصوص مسیر فرآیندهای کسب‌وکار که توسط ذینفعان اصلی از جمله مصرف‌کنندگان، ارائه‌دهندگان، کارفرمایان و کارگزاران استفاده می‌شود، درک و اشراف کاملی را داشته باشند. و مسیرهایی را که آن‌ها از ابتدا تا انتهای فرآیند ممکن است طی کنند شناسایی کنند.

در ادامه آن‌ها مسیرهای فرآیند را بر اساس بیشترین ارزش و احتمال موفقیت اولویت‌بندی نموده، سپس با شناسایی توانمندی و مقاومت‌های درون سازمان، مسیر مناسب را انتخاب می‌کنند. پس از انتخاب تلاش می‌شود تمام مراحل این مسیر تا حد ممکن به‌صورت دیجیتال انجام شود.

  • ایجاد تیم‌هایی در سازمان در مقابل هر مسیر اولویت‌دار

در مقابل هر مسیر اولویت‌دار انتخاب‌شده توسط رهبران ارشد سازمان، تیمی متشکل از نمایندگان بخش‌های درگیر با آن فرآیند تشکیل می‌شود. این تیم‌ها وظایف مشخصی برای ایجاد تغییرات دارند. آن‌ها یکی از عناصر اصلی تغییر ذهنیت سازمان در خصوص ایجاد تغییرات و دیجیتالی شدن هستند و برای بازطراحی مسیرهای اولویت‌دار از اهمیت بالایی برخوردارند.

  • تعیین اهداف کمی برای تیم‌ها

پس از راه‌اندازی تیم‌ها، رهبران ارشد با تعیین اهدافی که به نظر می‌رسد ناسازگار باشند، این تیم‌ها را به چالش می‌کشند.. هدف کلی برای هر تیم، طراحی مجدد تمام مراحل مسیر فرآیند است. اما در کنار این هدف اصلی اهدافی همچون حداقل هزینه جهت طراحی مجدد نیز تعیین می‌شود.

  • تخصیص منابع برای توسعه دیجیتال

برای بهره‌مندی از حداکثر مزایای دیجیتال، شرکت‌ها باید بخش قابل‌توجهی از بودجه خود را به نوآوری‌های دیجیتال اختصاص دهند. به‌عبارت‌دیگر پول در بودجه موجود، باید به سمت سرمایه‌گذاری‌های دیجیتالی اولویت‌دار منتقل شود.

  • تمرکز بر استعدادها

تحول دیجیتال شامل روش‌های جدید کار و تفکر است. رهبران ارشد باید گام‌های مشخصی بردارند تا با شناسایی و حفظ استعدادهای موجود و آوردن استعدادهای جدید، استعدادهای دیجیتالی لازم را در سازمان‌های خود داشته باشند. همچنین افرادی که در مقابل تحول دیجیتال مقاومت می‌کنند، نباید در تیم تحول دیجیتال باقی بمانند.

  • حداکثر ساختن ارزش با استفاده از IT

در هنگام شروع حرکت به سمت تحول دیجیتال بیمه سلامت، در راستای دستیابی به حداکثر ارزش، بیمه‌گر باید دو هدف را دنبال کند:

  • استفاده حداکثری از زیرساخت‌های موجود در راستای رویکرد دیجیتالی جدید
  • شناسایی روش‌هایی که نوآوری‌های ناموفق و موفق به‌سرعت شناسایی شوند

 بنابراین خدمات جدیدی که بر پایه دیجیتال طراحی می‌شود، باید داده‌های موجود را بر اساس زیرساخت‌های قدیمی و چند پارچه شرکت استاندارد کند. همچنین سرویس‌های جدید نیز قابلیت پیاده‌سازی در بستر زیرساخت‌های قدیمی را داشته باشند. با استفاده از این کار هزینه‌های یکپارچه‌سازی و آزمایش کاهش می‌یابد. در صورت موفقیت می‌توان برای توسعه و تأمین نیازهای جدید دیجیتالی، با سرمایه‌گذاری به تغییر زیرساخت‌های قدیمی به جدید پرداخت.

جمع‌بندی

تحول دیجیتال بیمه سلامت به لحاظ تجاری یک ضرورت است. این امر علاوه بر ایجاد  بهبود در عملکرد مالی شرکت در کوتاه‌مدت و بلندمدت، موجب رضایت مشتریان می‌شود و می‌تواند تهدیدات ناشی از ورود تازه‌واردان را کاهش دهد. همچنین شش گام ارائه‌شده به شرکت‌های بیمه سلامت به‌عنوان بخشی از صنعت بیمه کمک می‌کند که به اهداف توسعه و تحول دیجیتال خود با توجه به اولویت استراتژیک خود دست یابند.

نویسنده: حسین سیف

منبع: McKinsey & Company

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *