چگونه چین یک جهان هوش مصنوعی مولد موازی می سازد؟

<strong>چگونه چین یک جهان هوش مصنوعی مولد موازی می سازد؟</strong>

چگونه چین یک جهان هوش مصنوعی مولد موازی می سازد؟

جهش فناورانه عظیمی که مدل‌های یادگیری ماشینی در چند ماه گذشته از خود نشان داده‌اند، همه را در مورد آینده هوش مصنوعی هیجان زده کرده است. با این حال همچنان برخی نسبت به عواقب ناخوشایند این فناوری بد گمان هستند. اگرچه ابزارهای تبدیل متن به تصویر از جمله Stability AI و OpenAI به موضوع روز در این حوزه تبدیل شده اند، توانایی ChatGPT برای برگزاری مکالمات هوشمند نیز حساسیت های زیادی را برانگیخته است.

در چین، جایی که جامعه فناوری همیشه پیشرفت های فناورانه در غرب را از نزدیک دنبال کرده است، کارآفرینان، محققان و سرمایه‌گذاران به دنبال راه‌هایی هستند تا بتوانند در فضای مولد هوش مصنوعی تاثیرگذار باشند. شرکت های فناوری در حال ابداع ابزارهایی هستند که بر اساس مدل های منبع باز ساخته شده اند تا مشتریان و کاربران سازمانی را جذب کنند. افراد از محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی درآمد کسب می کنند. در مقابل رگولاتورها نیز به سرعت وارد عمل شده تا نحوه استفاده از متن، تصویر و ویدئو را قانونمند کنند. در همین حال، تحریم های فناوری ایالات متحده نگرانی هایی را در مورد توانایی چین برای همگام شدن با پیشرفت هوش مصنوعی ایجاد کرده است.

طعم چینی

به لطف پلتفرم‌های خلق هنر مانند Stable Diffusion و DALL-E 2، هوش مصنوعی مولد ناگهان به بحث روز تبدیل شده است. غول‌های فناوری چینی نیز با محصولات مشابه خود، مردم را مجذوب خود نموده و تغییری متناسب با سلیقه و فضای سیاسی این کشور ایجاد کرده‌اند.

بایدو، که در بین موتورهای جستجو نامی برای خود دست و پا کرده و در سال‌های اخیر فعالیت خود را در حوزه رانندگی خودران افزایش داده است و از ERNIE-ViLG، یک مدل پارامتری 10 میلیاردی که بر روی مجموعه داده‌ای از 145 میلیون جفت تصویر – متن چینی آموزش داده شده است، استفاده می‌کند.

نمونه دیگر از ابزارهای چینی که سروصدای زیادی ایجاد کرده، Tencent’s Different Dimension Me است که می تواند عکس های افراد را به شخصیت های انیمیشن تبدیل کند.

یکی دیگر از مدل های چینی تبدیل متن به تصویر در مقیاس بزرگ، Taiyi است، این ابزار زاییده فکر IDEA، یک آزمایشگاه تحقیقاتی به رهبری دانشمند مشهور کامپیوتر، هری شوم، است. مدل AI منبع باز بر روی 20 میلیون جفت تصویر – متن فیلتر شده چینی آموزش داده شده و دارای یک میلیارد پارامتر است.

قوانین مرتبط با حوزه هوش مصنوعی

ابزارهای مولد هوش مصنوعی چین فقط با داده های داخلی که از آنها یاد می گیرند مشخص نمی شوند. آنها توسط قوانین محلی نیز شکل گرفته اند. تحقیقات دانشگاه MIT نشان می دهد که مدل تبدیل متن به تصویر بایدو کلمات کلیدی حساس سیاسی را فیلتر می کند. البته این مسئله چندان دور از انتظار نیز نیست، زیرا سانسور مدت هاست که در اینترنت چین اعمال شده است.

آنچه برای آینده این حوزه نوپا از اهمیت بیشتری برخوردار است، مجموعه جدیدی از اقدامات نظارتی است که آنچه را دولت “فناوری سنتز عمیق” می نامد، هدف قرار می دهد. این فناوری از یادگیری عمیق، واقعیت مجازی و سایر الگوریتم های ترکیبی برای تولید متن، تصاویر، صوت و تصاویر مجازی استفاده می کند. مانند سایر انواع سرویس‌های اینترنتی در چین، از بازی‌ها گرفته تا رسانه‌های اجتماعی، از کاربران خواسته می‌شود نام خود را قبل از استفاده از برنامه‌های هوش مصنوعی مولد تأیید کنند. این واقعیت که می‌توان هویت واقعی یک فرد را ردیابی کرد، ناگزیر تأثیر محدودکننده‌ای بر رفتار کاربر دارد.

اما جنبه مثبت، این قوانین می‌تواند منجر به استفاده مسئولانه‌تر از هوش مصنوعی مولد شود، که در حال حاضر در جاهای دیگر برای تولید به عنوان مثال محتوای غیراخلاقی مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، مقررات چین به صراحت افراد را از تولید و انتشار اخبار جعلی ایجاد شده توسط هوش مصنوعی منع می کند. با این حال، نحوه اجرای آن به ارائه دهندگان خدمات بستگی دارد.

یواو شوهام، یکی از بنیانگذاران آزمایشگاه AI21، رقیب OpenAI مستقر در سرزمین های اشغالی، در مصاحبه ای گفت: “جالب است که چین در تلاش برای قانونمند نمودن هوش مصنوعی مولد، یک کشور در خط مقدم است. شرکت‌های مختلفی وجود دارند که محدودیت‌هایی برای هوش مصنوعی قائل می‌شوند… هر کشوری که من می‌شناسم تلاش می‌کند تا هوش مصنوعی را قانونمند کند.”

اما هنوز هیچ اتفاق نظری در مورد چگونگی مدیریت این حوزه در حال تغییر وجود ندارد. شوهام اذعان کرد: “من فکر می کنم این حوزه ای است که همه با هم یاد می گیریم.این کار باید یک تلاش مشترک باشد و باید شامل فن‌آورانی باشد که واقعا فناوری را می‌شناسند و می‌دانند چه می‌کند و چه نمی‌کند، بخش عمومی، دانشمندان علوم اجتماعی، و افرادی که تحت تأثیر فناوری هستند و همچنین دولت.”

کسب درآمد از هوش مصنوعی

در حال حاضر بسیاری در چین از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی برای کسب درآمد به طرق مختلف استفاده می‌کنند. آنها بیشتر از اینکه اهل فناوری باشند، فرصت طلب یا مادران خانه نشینی هستند که به دنبال منبع درآمد اضافی می باشند. آن‌ها متوجه شده اند که با بهبود درخواست‌هایشان، می‌توانند هوش مصنوعی را فریب دهند تا شکلک‌های خلاقانه یا والپیپرهای خیره‌کننده بسازند، که می‌توانند آن‌ها را در رسانه‌های اجتماعی پست کنند تا از طریق تبلیغات درآمد کسب کنند و یا مستقیما برای دانلود آنها هزینه دریافت کنند.

افراد دیگری در چین مانند سایر نقاط جهان از هوش مصنوعی در مشاغل رسمی خود استفاده می کنند. برای مثال، نویسندگان سبک تخیلی، می‌توانند به‌طور ارزان برای آثار خود تصویرسازی کنند. یک مورد جالب که می تواند به طور بالقوه حوزه تولید را مختل کند، استفاده از هوش مصنوعی برای طراحی تی شرت، ناخن های فشرده و چاپ برای سایر کالاهای مصرفی است. با تولید سریع دسته های بزرگ از نمونه های اولیه، تولیدکنندگان در هزینه های طراحی صرفه جویی کرده و چرخه تولید خود را کوتاه می کنند.

هنوز خیلی زود است که بدانیم هوش مصنوعی مولد چقدر در چین و غرب در حال توسعه است. اما کارآفرینان بر اساس مشاهدات اولیه خود تصمیم گیری کرده اند. استارت‌آپ‌ها مشتاق هستند موارد استفاده صنعتی را پیدا کنند.

اما در عین حاال برخی از کارآفرینان باور ندارند که نرم افزار به عنوان خدمت(SaaS)  و مبتنی بر هوش مصنوعی آن‌ها شاهد ارزش‌گذاری سرسام‌آور و رشد شتابان همچون همتایان غربی‌شان مانند Jasper و Stability AI باشد. در طول سال‌ها، بسیاری از استارت‌آپ‌های چینی اعلام نموده اند که نگرانی‌های مشابهی دارند: مشتریان سازمانی چین عموما در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته تمایل کمتری به پرداخت برای نرم افزار به عنوان خدمت دارند. به همین دلیل است که بسیاری از آنها شروع به گسترش کسب و کار خود در خارج از کشور می‌کنند.

رقابت در فضای SaaS چین نیز بسیار سنگین است. در ایالات متحده، می‌توانید با ساختن نرم‌افزار مبتنی بر محصول، که برای جذب یا حفظ کاربران به خدمات انسانی متکی نیست، عملکرد نسبتاً خوبی داشته باشید. اما در چین، حتی اگر شما یک محصول عالی داشته باشید، رقیب شما می‌تواند کد منبع شما را یک شبه بدزدد و ده‌ها کارمند پشتیبانی مشتری را استخدام کند، که هزینه چندانی هم ندارند، تا از شما پیشی بگیرند.

موانع پیش رو

حتی زمانی که شرکت‌های فناوری چینی بخواهند در آموزش شبکه‌های عصبی بزرگ سرمایه‌گذاری کنند، ممکن است فاقد بهترین ابزار باشند. در ماه سپتامبر، دولت ایالات متحده چین را با کنترل صادرات بر روی تراشه های هوش مصنوعی رده بالا محدود نمود. در حالیکه بسیاری از استارت آپ های هوش مصنوعی چین بر روی ظاهر اپلیکیشن ها تمرکز کرده اند و به نیمه رساناهای با قدرت پردازش بالا نیاز ندارند، برای آن‌هایی که تحقیقات پایه‌ای انجام می‌دهند، استفاده از تراشه‌های ضعیف تر به این معنی است که محاسبات بیشتر طول می‌کشد و هزینه بیشتری نیز خواهد داشت.

معاون اجرایی شرکت و رئیس گروه AI Cloud می گوید که بایدو به عنوان شرکتی که خود را پیشرو در زمینه هوش مصنوعی چین می داند، بر این باور است که تأثیر تحریم تراشه های ایالات متحده بر تجارت هوش مصنوعی آن، هم در کوتاه مدت و هم در بلندمدت، محدود است. دلیل این امر آن است که بخش بزرگی از کسب و کار ابری هوش مصنوعی بایدو خیلی به تراشه‌های بسیار پیشرفته متکی نیست و در مواردی که به تراشه‌های سطح بالا نیاز است این شرکت از قبل به اندازه کافی در اختیار دارد تا در کوتاه‌مدت از کسب‌وکارش حمایت کند.

در مورد آینده چطور؟ این مدیر اجرایی با اطمینان عنوان می کند که وقتی به این موضوع در میان‌مدت تا بلندمدت نگاه می‌کنیم، در واقع تراشه هوش مصنوعی توسعه‌یافته خود را داریم که Kunlun نامیده می‌شود. با استفاده از تراشه‌های Kunlun، کارایی انجام وظایف تشخیص متن و تصویر در پلتفرم هوش مصنوعی ما تا 40 درصد بهبود یافته و هزینه کل بین 20 تا 30 درصد کاهش خواهد یافت. زمان نشان خواهد داد که آیا Kunlun و دیگر تراشه‌های هوش مصنوعی بومی، باعث برتری چین  در رقابت هوش مصنوعی مولد خواهند شد یا خیر.

ترجمه توسط محمد نثاری – دپارتمان تحول دیجیتال شرکت فرا

منبع:  https://techcrunch.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *