منابع انسانی دیجیتال چیست؟

منابع انسانی دیجیتال چیست؟

منابع انسانی دیجیتال، کاربرد فناوری‌ها و تجزیه و تحلیل‌های پیشرفته، ویژگی‌ها و رفتارهای دیجیتال کارکنان، و مشتری مداری منابع انسانی از طریق مدل عملیاتی منابع انسانی سازمان‌ها برای بهینه‌سازی منابع انسانی برای ارائه عملکرد سازمانی پایدار و دیجیتال است.

چرا منابع انسانی باید دیجیتالی شود؟

شکی نیست که مدل‌های کسب و کار و منابع انسانی سازمان‌ها به سرعت در حال تغییر است و به تغییر ادامه خواهد داد. علاوه بر این، رهبران کسب ‌وکار با تغییرات بی‌سابقه‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنند، که ناشی از فناوری دیجیتال است که مدل‌های رایج کسب‌وکار را مختل ساخته و سازمان‌ها را برای چابک سازی و سازگاری با تقاضاهای جدید محیطی به چالش می‌کشد. تغییرات جمعیتی، اجتماعی و پیشرفت‌های فناوری، مانند روباتیک و اتوماسیون، این تغییرات را هدایت کرده، و منابع انسانی باید بر این اساس توسعه یافته و آموزش ببیند تا بتواند خود را این تغییرات همراه سازد.

تحول دیجیتال فرصتی برای منابع انسانی

منابع انسانی در میان این تغییرات گسترده قرار داشته و این برای منابع انسانی یک فرصت است تا رهبری تحولات را بر عهده گرفته و تعیین کند که چگونه بقیه سازمان می توانند در محیطی که دائماً دچار تغییرات است، با «دیجیتال بودن» پیشرفت کند. به این ترتیب منابع انسانی نیاز به تغییر عمیق دارد. پیش از این، مدیریت منابع انسانی به عنوان یک پشتیبان که صرفاً خدمات رفاهی کارکنان را ارائه می‌کرد، تلقی می شد، اکنون انتظار می رود که مدیریت منابع انسانی تحول دیجیتال گسترده‌تر سازمان را هدایت کند. حوزه‌های این مدیریت در سه بخش زیر تعریف می‌شود:

نیروی کار دیجیتال: چگونه سازمان‌ها می‌توانند شیوه‌های مدیریتی جدید، فرهنگ نوآوری و اشتراک‌گذاری اطلاعات و همچنین مجموعه‌ای از شیوه‌های بروز استعدادهای کارکنان را اجرایی کنند؟

محل کار دیجیتال: چگونه سازمان ها می‌توانند محیط کاری را طراحی کنند که به افزایش بهره وری کارکنان منجر شده و از ابزارهای ارتباطی مدرن استفاده کرده و تعامل، سلامتی و هدفمند بودن نیروها را ارتقا دهند؟

ارائه خدمات دیجیتالی منابع انسانی: سازمان‌ها چگونه می‌توانند عملکرد منابع انسانی را تغییر دهند تا به روشی دیجیتالی عمل کنند، از ابزارها و فناوری‌های دیجیتال برای ارائه راه‌حل‌ها استفاده کنند و به طور مداوم آزمایش و نوآوری کنند؟

این تغییر به سرعت در حال رخ دادن است، زیرا رهبران منابع انسانی تحت فشار قرار می‌گیرند تا نقش بزرگ‌تری در کمک به سوق دادن سازمان به سمت «دیجیتال بودن» ایفا کنند.

بنابراین در یک نگاه می‌توان گفت منابع انسانی دیجیتال شامل تمرکز گسترده نه تنها بر فناوری‌های جدید، بلکه بر تجربه کارکنان، ویژگی‌ها و رفتارهای دیجیتال سازمانی و بهینه سازی نتایج کسب و کار است. به این ترتیب تمرکز منابع انسانی دیجیتال شامل بهبود عملکرد منابع انسانی و همچنین تسهیل تحول دیجیتال در سطح سازمان است.

ترجمه و تحلیل توسط سجاد کربلایی از وبسایت AIHR

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *