آیا صنعت خودروهای برقی میتواند در آینده نزدیک به رشد سریع مقیاس دست یابد؟
۲۰ دی ۱۴۰۱
افزایش سریع تقاضای خرید خودروهای الکتریکی میتواند اکوسیستم صنعت خودرو را متحول کرده و نوآوریهای بیشتری را ترویج کند. برای اینکه این اتفاق بیفتد، دو امر ضروری در این زمینه وجود داشته که نیاز به توجه دارند و در این گزارش به آنها میپردازیم. بخش خودرو در آستانه حجم زیادی از تغییرات است، تغییراتی که از زمان خروج مدل T Ford از خط تولید در اوایل دهه 1900 مشاهده نشده است؛ زیرا قوانین جدید، فناوریها و ترجیحاتِ مصرفکنندۀ محصولات و مدلهای تجاری، به طور جدی متحول شدهاند.
هم OEMهای قدیمی و هم استارتآپهای جدید برای رسیدن به این روندهای نو هزینه بیشتری میکنند: از سال 2010، سرمایهگذاران خطرپذیر، 280 میلیارد دلار را به راهحلهای سختافزاری و نرمافزاریِ نوآورانۀ خودرو اختصاص دادهاند که تقریباً نیمی از این حجمِ سرمایهگذاری، حدود 115 تا 120 میلیارد دلارش، صرف وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) شده است. بازارهای سرمایه به این حجم از سرمایهگذاری پاسخ مثبتی دادهاند. با میانگین وزنی بازده کل (TSR)، 79 درصد سهامدارانِ OEMهای قدیمی و تامین کنندگان قطعات از مارس 2020 تا ژانویه 2022 از شرکتهای بسیاری در بخشهای پررونق دیگر، از جمله فناوری پیشرفته و مواد شیمیایی، بهتر عمل کردند. نتایج حتی برای شرکتهای نسبتاً جدید در اکوسیستم مانند NIO، تسلا و سایر استارتآپهای EV با میانگین وزنی 278 درصد که صدر فهرست قرار دارند، بسیار چشمگیرتر بود.
صنعت خودرو معمولاً برای بیشتر رشد خود به فروش خودروهای سنتی با موتورهای احتراق داخلی (ICE) متکی بوده است. اما پیشبینی میشود که فروش کلی خودرو تا سال 2025 با CAGR متوسط 2 درصد افزایش یابد و حتی ممکن است در تراز این دهه شاهد یک کاهش باشیم. اما TSR صنعت به دلیل خوشبینی نسبت به افزایش درآمد از منابع دیگر، از جمله منابع مرتبط با فناوریها و خدمات جدید، همچنان بالاست. خودروهای برقی، که اکنون بخش کوچکی از خودروهای فروخته شده را نشان میدهند، در نقطه اوج قرار دارند و مسئول بسیاری از اشتیاق مشتریان در بازار سرمایه هستند. در نیمه دوم سال 2020، علیرغم بحران اقتصادی ناشی از همه گیری کووید-19، فروش و نفوذ خودروهای برقی مسافربری در بازارهای اصلی شتاب گرفت. مککینزی پیشبینی میکند که تقاضای جهانی برای خودروهای برقی از سال 2021 تا 2030 شش برابر خواهد شد و فروش سالانه آن از 6.5 میلیون به تقریباً 40 میلیون دلار در این دوره خواهد رسید.
با این حال، این پیشبینیهای خوشبینانه برای خودروهای الکتریکی با برخی هشدارهای بزرگ هم همراه است. در حالی که تقاضای مصرفکننده واضح به نظر میرسد، اکوسیستم خودرو باید به سرعت سه محدودیت اصلی را برطرف کند تا تولید و فروش خودروهای برقی به رشد سریع مقیاس دست پیدا کند:
- مشکلاتی در تامین مواد اولیه کافی از جمله لیتیوم، نیکل و کبالت مورد استفاده در باتری ها وجود دارد.
- تعداد ناکافی گیگافکتوریها که باتری تولید میکنند و همچنین بهرهوری امکانات موجود پایین است.
- یک زیرساخت ایستگاههای شارژ عمومی که باید برای همگامی با تعداد خودروهای برقی در جاده ایجاد شود.
اگرچه برخی از شرکتهای بزرگ ممکن است تلاش کنند دسترسی خود را به مواد خام افزایش دهند، اما اکثر شرکتهای خودروسازی در حال حاضر فاقد امکان دسترسی به این گزینه هستند. با این حال، آنچه این صنعت میتواند به رفع آنها بپردازد، مسائل مربوط به گیگافکتوریها و زیرساخت ایستگاههای شارژ عمومی است. اقدام سریع برای گسترش و توسعۀ بازار در خودروهای برقی کلیدی خواهد بود و حتی ممکن است به تسریع پذیرش عمومی خودروهای خودران (AVs) کمک کند، که از طریق آن OEMها، فرصتهای بیشتری را در خدمات و درآمدهای چرخه عمر از مواردی مانند بروزرسانی نرمافزارهای خدمات نقشهبرداری و سرگرمی در خودرو کسب کنند.
منبع: ترجمه شده از مقاله شرکت Mckinsey توسط محمدرضا صدرپور و مهراد شاهمیری از شرکت فرا