آیا صنعت خودروهای برقی می­‌تواند در آینده نزدیک به رشد سریع مقیاس دست یابد؟

آیا صنعت خودروهای برقی می­‌تواند در آینده نزدیک به رشد سریع مقیاس دست یابد؟

افزایش سریع تقاضای خرید خودروهای الکتریکی می­تواند اکوسیستم صنعت خودرو را متحول کرده و نوآوری‌های بیشتری را ترویج کند. برای اینکه این اتفاق بیفتد، دو امر ضروری در این زمینه وجود داشته که نیاز به توجه دارند و در این گزارش به آن­ها می‌پردازیم. بخش خودرو در آستانه حجم زیادی از تغییرات است، تغییراتی که از زمان خروج مدل T Ford از خط تولید در اوایل دهه 1900 مشاهده نشده است؛ زیرا قوانین جدید، فناوری‌ها و ترجیحاتِ مصرف‌کنندۀ محصولات و مدل‌های تجاری، به طور جدی متحول شده‌اند.

هم OEM­های قدیمی و هم استارت­آپ­های جدید برای رسیدن به این روندهای نو هزینه بیشتری می­‌کنند: از سال 2010، سرمایه­‌گذاران خطرپذیر، 280 میلیارد دلار را به راه‌حل‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاریِ نوآورانۀ خودرو اختصاص داده­‌اند که تقریباً نیمی از این حجمِ سرمایه­‌گذاری، حدود 115 تا 120 میلیارد دلارش، صرف وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) شده است. بازارهای سرمایه به این حجم از سرمایه­‌گذاری پاسخ مثبتی داده‌­اند. با میانگین وزنی بازده کل (TSR)، 79 درصد سهامدارانِ OEMهای قدیمی و تامین کنندگان قطعات از مارس 2020 تا ژانویه 2022 از شرکت­های بسیاری در بخشهای پررونق دیگر، از جمله فناوری پیشرفته و مواد شیمیایی، بهتر عمل کردند. نتایج حتی برای شرکت­های نسبتاً جدید در اکوسیستم مانند NIO، تسلا و سایر استارت‌آپ‌های EV با میانگین وزنی 278 درصد که صدر فهرست قرار دارند، بسیار چشمگیرتر بود.

صنعت خودرو معمولاً برای بیشتر رشد خود به فروش خودروهای سنتی با موتورهای احتراق داخلی (ICE) متکی بوده است. اما پیش‌بینی می‌شود که فروش کلی خودرو تا سال 2025 با CAGR متوسط ​​2 درصد افزایش یابد و حتی ممکن است در تراز این دهه شاهد یک کاهش باشیم. اما TSR صنعت به دلیل خوش‌بینی نسبت به افزایش درآمد از منابع دیگر، از جمله منابع مرتبط با فناوری‌ها و خدمات جدید، همچنان بالاست. خودروهای برقی، که اکنون بخش کوچکی از خودروهای فروخته شده را نشان می‌دهند، در نقطه اوج قرار دارند و مسئول بسیاری از اشتیاق مشتریان در بازار سرمایه هستند. در نیمه دوم سال 2020، علیرغم بحران اقتصادی ناشی از همه گیری کووید-19، فروش و نفوذ خودروهای برقی مسافربری در بازارهای اصلی شتاب گرفت. مک‌کینزی پیش‌بینی می‌کند که تقاضای جهانی برای خودروهای برقی از سال 2021 تا 2030 شش برابر خواهد شد و فروش سالانه آن از 6.5 میلیون به تقریباً 40 میلیون دلار در این دوره خواهد رسید.

با این حال، این پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه برای خودروهای الکتریکی با برخی هشدارهای بزرگ هم همراه است. در حالی که تقاضای مصرف­‌کننده واضح به نظر می­رسد، اکوسیستم خودرو باید به سرعت سه محدودیت اصلی را برطرف کند تا تولید و فروش خودروهای برقی به رشد سریع مقیاس دست پیدا کند:

  • مشکلاتی در تامین مواد اولیه کافی از جمله لیتیوم، نیکل و کبالت مورد استفاده در باتری ها وجود دارد.
  • تعداد ناکافی گیگافکتوری‌ها که باتری تولید می‌کنند و همچنین بهره‌­وری امکانات موجود پایین است.
  • یک زیرساخت ایستگاه‌­های شارژ عمومی که باید برای همگامی با تعداد خودروهای برقی در جاده ایجاد شود.

اگرچه برخی از شرکت­‌های بزرگ ممکن است تلاش کنند دسترسی خود را به مواد خام افزایش دهند، اما اکثر شرکت‌­های خودروسازی در حال حاضر فاقد امکان دسترسی به این گزینه هستند. با این حال، آنچه این صنعت می­‌تواند به رفع آن­ها بپردازد، مسائل مربوط به گیگافکتوری­‌ها و زیرساخت ایستگاه‌­های شارژ عمومی است. اقدام سریع برای گسترش و توسعۀ بازار در خودروهای برقی کلیدی خواهد بود و حتی ممکن است به تسریع پذیرش عمومی خودروهای خودران (AVs) کمک کند، که از طریق آن OEMها، فرصت­های بیشتری را در خدمات و درآمدهای چرخه عمر از مواردی مانند بروزرسانی نرم‌­افزارهای خدمات نقشه‌­برداری و سرگرمی در خودرو کسب کنند.

منبع: ترجمه شده از مقاله شرکت Mckinsey توسط محمدرضا صدرپور و مهراد شاهمیری از شرکت فرا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *